loading...
مرکز تخصصی گفتار درمانی و کار درمانی دکتر صابر
دکتر مهدی صابر بازدید : 5 چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

لکنت زبان نوعی اختلال در صحبت کردن است، به طوری که فرد نمی تواند به طور پیوسته کلمات را ادا کند. لکنت زبان در کودکان بیشتر مشاهده می ‌شود و بین ۲ الی ۷ سالگی بروز پیدا می کند. پسران بیشتر از دختران به این اختلال دچار می‌ شوند. همه اختلالات گفتاری در کودکان را نباید لکنت زبان در نظر گرفت، چرا که کودکان در سنین ابتدایی حرف زدن به طور طبیعی دچار توقف و یا تکرار کلمه می ‌شوند، بنابراین والدین باید تا تکامل گفتاری کودک صبوری خود را حفظ کنند. اما گاهی کودک به علت اضطراب ‌های وارده و یا ترس دچار نوعی اختلال گفتاری می ‌شود به گونه ای که احتمال دارد برای بیان واژه ای فشار بیاورد و یا تغییر شکل در صورتش دیده شود. در این حالت باید گفتار کودک مورد بررسی قرار بگیرد. علت لکنت زبان را می‌توان سه عامل در نظر گرفت: آسیب های مغزی، آسیب های روحی، ژنتیک و وراثت.

علائم لکنت زبان

تکرار، طولانی شدن و توقف در گفتار سه رفتار اصلی در لکنت زبان هستند اما علائم دیگری هم وجود دارند از جمله:

-لرزش لب ها

-مکث پیش از حرف زدن

-جایگزینی کلمات

-پلک زدن چشم

-اضطراب پیش از شروع گفت و گو

-ناتوانی در شروع جمله

به چندین روش متفاوت می توان لکنت زبان را درمان کرد. واضح و اشکار است که هر چه درمان را زودتر شروع کنیم، نتایج دریافتی بهتر است، پس بعد از آگاهی از مشکل کودک باید او را به یک متخصص گفتاردرمانگر ببریم. از جمله درمان های لکنت زبان می توان گفتاردرمانی، دارو درمانی، دستگاه ضد لکنت، تمرینات گفتاردرمانی در منزل و... را نام برد.

مرکز گفتاردرمانی دکتر صابر، بهترین دکتر لکنت زبان، با یک کلینیک گفتاردرمانی در غرب تهران و یک کلینیک گفتاردرمانی در شرق تهران، با استفاده از درمان های تخصصی و به روز به درمان کودکان با لکنت زبان می پردازد.

دکتر مهدی صابر بازدید : 8 سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

اختلال طیف اوتیسم نوعی اختلال رشدی پیچیده بوده که بر برقراری ارتباط کلامی، مهارت های اجتماعی، چگونگی تعامل و رفتار های روزمره فرد تاثیرگذار است. کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم ممکن است با طیف وسیعی از چالش ها رو به رو شوند و البته این مشکلات احتمال دارد با توجه به سن و شدت اوتیسم در افراد متفاوت باشد. اگر کودک تان به اختلال طیف اوتیسم دچار شده است، خدمات درمانی گوناگونی برای درمان آن در دسترس می باشد. از جمله نشانه های اصلی اوتیسم می توان به رفتار های تکراری یا کلیشه ای، علاقه های محدود و عدم تغییر پذیری اشاره کرد.

نشانه های اصلی اوتیسم در کودکان

-پاسخ ندادن به بازی

-درک نکردن آن چه می خواهند بگویند

-استفاده از زبان با روشی غیر معمول

عدم توانایی فرد برای هماهنگ شدن با جماعت

-پاسخ ندادن به نام خود

-حرکات تکانشی

-واکنش بسیار و بیش از اندازه به صدای بلند

به طور عادی تا قبل از دو سالگی، تشخیص اوتیسم در کودکان بسیار دشوار است. اما خوشبختانه این روز ها به راحتی می توان اختلال طیف اوتیسم را در نوزادان و کودکان تشخیص داد. اختلال طیف اوتیسم در سنین پایین تر یعنی حدود 14 ماهگی تا 16 ماهگی هم تشخیص داده می شود. البته بسیاری از والدین طی همان چند ماه ابتدایی، رفتار های غیر عادی کودک را متوجه می شوند اما تا زمانی که کودک نشانه های اصلی اوتیسم را از خود نشان ندهد، تشخیص قطعی داده نمی شود. توجه به این نکته حائز اهمیت است که گفت هر چه تشخیص زودتر انجام شود و مداخله زودتر اعمال شود، نتایج مطلوب تری به دست می آید.

مرکز گفتاردرمانی اوتیسم و کاردرمانی اوتیسم دکتر صابر، بهترین دکتر اوتیسم در تهران، با انجام تخصصی ترین روش ها در زمینه درمان نشانه های اوتیسم در غرب و شرق تهران مشغول می باشد.

 

دکتر مهدی صابر بازدید : 30 یکشنبه 20 اسفند 1402 نظرات (0)

گفتاردرمانی یکی از شاخه های توانبخشی است که به آسیب شناسی اختلالات مربوط به گفتار و زبان می پردازد. گفتاردرمانی یکی از روش‌های موثر درمان اختلالات گفتاری در افراد به ویژه کودکان می­ باشد. هدف کلیه افرادی که در حوزه توانبخشی فعالیت می کنند، استفاده از بالاترین توانایی ممکن از فرد توان خواه در جهت بهبود شرایط زندگی شخصی و اجتماعی فرد می باشد. بنابراین گاهی هدف از انجام توانبخشی، درمان کامل فرد توان خواه نیست؛ بلکه تلاش برای استفاده از تمامی توانایی های فرد به بهترین نحو است.

گفتاردرمانی به طور معمول با ارزیابی توسط گفتار درمانگر شروع می شود که نوع اختلال ارتباطی و موثر ترین روش برای درمان فرد را شناسایی می کند.

حیطه فعالیت گفتاردرمانی:

به طور کلی هر فردی در هر سنی که در برقراری ارتباط به خصوص از طریق گفتار و زبان مشکل داشته باشد، نیاز به مراجعه به گفتار درمانی دارد. البته در کودکان زیر ۶ سال توانایی برقراری ارتباط با توجه به سن آن ها معین می شود.

-لکنت زبان

-اوتیسم

-بیش فعالی

-کم توانی ذهنی

-آفازی

-اختلالات یادگیری

-شکاف کام و لب

-آسیب شنوایی

-اختلالات تلفظی

-مبتلایان به سرطان حنجره

-بیماران ام اس

-مبتلایان به پارکینسون

-سندروم داون ها

فعالیت‌ های گفتاردرمانی می‌ تواند همه این مشکلات و موارد دیگر را درمان کند اما نکته حائز اهمیت در درمان اختلالات گفتاری، مداخله زود هنگام و به موقع می باشد. به طور مثال می توان از اختلالات خواندن و نوشتن در مدرسه، با مداخله زود هنگام در سنین پیش از مدرسه جلوگیری کرد یا از شدت آن کم کرد.

بسته به شرایط فرد توان خواه ممکن است برخی مداخلات گفتار درمانی احتیاج به زمان بیشتری داشته باشند تا به نتیجه برسند و شرط لازم برای مشاهده پیشرفت، تداوم درمان می باشد.

کلینیک گفتاردرمانی دکتر صابر، بهترین مرکز گفتاردرمانی در تهران، حرفه ای ترین خدمات گفتاردرمانی از جمله گفتاردرمانی در منزل، گفتاردرمانی اوتیسم، گفتاردرمانی کودکان و... را در غرب و شرق تهران ارائه می دهد.

 

دکتر مهدی صابر بازدید : 36 یکشنبه 13 اسفند 1402 نظرات (0)

اختلال پردازش حسی حالتی است که بر نحوه پردازش و درک اطلاعات حسی یا حتی محرک ‌های مغز تأثیر گذار است. اطلاعات حسی همه چیزهایی می‌ بینیم، می ‌شنویم، استشمام می ‌کنیم، می ‌چشیم یا لمس می‌ کنیم را شامل می شود. اختلال پردازش حسی می ‌تواند بر همه حواس پنج‌ گانه فرد یا فقط یکی از آن ها اثر بگذارد. این اختلال به طور معمول به این معنا می باشد که فرد به محرک ‌هایی که دیگر افراد به آن ها حساسیت نشان نمی دهند، بیش از حد یا کمتر از حد معمول حساس باشد. کودکان بیشتر از بزرگسالان به اختلال پردازش حسی دچار می‌ شوند ولی بزرگسالان هم احتمال دارد علائمی همچون علائم اختلال پردازش حسی را نشان دهند.اختلال پردازش حسی همانند یک ترافیک در مغز بوده و می ‌تواند بر نیاز های شخصی، عاطفی و اجتماعی و حتی یادگیری کودکان تأثیر گذار باشد. نخستین قدم برای تشخیص اختلال پردازش حسی این است که علائم این اختلال را بشناسید و تشخیص دهید که آیا آن علائم موجب ایجاد مشکل در زندگی کودک تان می ‌شوند یا خیر. اختلال پردازش حسی می ‌تواند بر یک یا چند تا از حواس پنج ‌گانه فرد اثر بگذارد. کودکان مبتلا به اختلال پردازش حسی احتمال دارد نسبت به صدا ها، لباس ‌ها و بافت برخی غذا ها واکنش بیش از حد نشان دهند یا حتی احتمال دارد نسبت به ورودی ‌های حسی واکنش کمتری نشان دهند. تحقیقات جدیدی در حیطه اختلال پردازش حسی در حال انجام است اما متخصصین همچنان نمی ‌دانند چه چیزی دقیقا باعث بروز اختلال پردازش حسی می ‌شود. درمان این اختلال عموما از طریق کاردرمانی و به ویژه کاردرمانی حسی انجام می‌ شود اما رژیم حسی نیز به درمان این اختلال کمک کند.

کلینیک کاردرمانی دکتر صابر با انجام خدمات تخصصی کاردرمانی حسی برای کودکان مبتلا به اختلال پردازش حسی، رضایت همیشگی مراجعان را به خود جلب می کند.

دکتر مهدی صابر بازدید : 37 دوشنبه 07 اسفند 1402 نظرات (0)

توانبخشی با تمرکز و تاکید به بازتوانی فرد، به افزایش کیفیت زندگی فرد می پردازد. در حقیقت توانبخشی از علوم پزشکی، علوم اعصاب، روان شناسی، روان پزشکی و علوم اجتماعی و… کمک می گیرد. به عبارت دیگر توانبخشی به معنای برگرداندن توانایی ها، حفظ شأن و منزلت فرد ناتوان و تعیین جایگاه قانونی و اجتماعی او می باشد. نام های دیگر توانبخشی نو توانی، باز توانی، باز پروری و بازسازی می باشد. در اصل توانبخشی مجموعه ای از تدابیر و اقدامات پیگیر و هماهنگ از خدمات پزشکی، پیراپزشکی، اقتصادی، اجتماعی و حرفه ای است. این مجموعه با هدف درمان و بهبود و هم چنین توسعه سطح کارآیی افراد کم توان و ناتوان (معلول)، تا بیشترین حد ممکن، برای دست یابی آن ها به یک زندگی مستقل در جامعه خدمات ارائه می دهد. از جمله شاخه های توانبخشی می توان به کاردرمانی، گفتاردرمانی، بینایی سنجی، شنوایی سنجی، فیزیوتراپی و... اشاره کرد.

اهداف توانبخشی چیست؟

گروه توانبخشی با توجه به نیاز فرد ناتوان یا معلول و شدت و نوع بیماری و ضایعه، اهداف کوتاه مدت و طولانی مدت را در نظر می گیرند، از جمله:

-خودداری از پیشرفت معلولیت

-ارائه خدمات مناسب برای افراد معلول و ناتوان

-پیشگیری از معلولیت

-تغییر افکار عمومی نسبت به معلولیت و ناتوانی

-تطابق زندگی معلولین و افراد ناتوان با جامعه

توانبخشی در درمان کدام اختلالات و بیماری ها استفاده می شود؟

-ام اس

-پارکینسون

-آسیب مغزی

-سکته مغزی

-صدمات ناشی از تصادفات و سانحه ها

-کنترل درد سالمندان

-درد های ناشی از جراحی

-آسیب نخاعی

-دیسک کمر و گردن

-بیماری های ارتوپدی

-مشکلات اسکلتی – عضلانی

-ارتروز

-درد های مفصلی

-مشکلات تعادل

-ضربه مغزی

-ضایعه نخاعی

-کم شنوایی

-اختلال پردازش شنوایی

کلینیک تخصصی توانبخشی دکتر صابر، بهترین مرکز درمان سکته مغزی در تهران و بهترین مرکز درمان پارکینسون و هم چنین حرفه ای ترین مرکز تشخیص و درمان ام اس، در غرب و شرق تهران فعالیت می کند.

 

دکتر مهدی صابر بازدید : 42 سه شنبه 24 بهمن 1402 نظرات (0)

کاردرمانی یک نوع خدمات تخصصی مراقبتی می باشد  که بر توانایی، بهبود و حفظ قابلیت انجام فعالیت روزانه و فعالیت‌ های کاری افرادی تمرکز می‌‌ کند که به مشکلات جسمانی، ذهنی و شناختی دچار شده اند. هدف اصلی از انجام کار درمانی، بهبود مهارت های بیمار است تا اندازه ای که فرد بتواند مستقل عمل کند و قابلیت انجام فعالیت های حائز اهمیت را داشته باشد. به عبارت دیگر، کاردرمانی یک اقدام کمک کننده بوده که با هدف افزایش استقلال جسمانی فرد صورت می گیرد تا بیمار بتواند به انجام فعالیت‌ های روزانه خود در آن دسته از کارهایی که انجام دادن آن ها لازم است، بپردازد. اکثر کودکان با کمک دیگران به انجام فعالیت ‌های روزانه زندگی و یا یادگیری مهارت ‌های لازم خود می ‌پردازند. با این حال برخی از کودکان با مشکلاتی رو به رو می شوند و اختلالاتی در قابلیت عملکردی آن ها به وجود می آید که البته به کمک یک متخصص کاردرمانی کودکان برطرف خواهد شد.

در کاردرمانی نیز همچون سایر روش‌ های درمانی کودکان، حضور موثر و همکاری پدر و مادر و اعضای خانواده برای به دست آوردن نتایج مطلوب تر، کاملاً ضروری است. متخصص کاردرمانی با پدر و مادر کودک و یا پرستار کودک همکاری می ‌‌کند و مهارت‌ هایی را به آن ها آموزش می دهد تا بتوانند به کودک کمک کنند و روی برخی روش‌ هایی تاکید می ‌‌کند که در بهبود کیفیت زندگی کودک تاثیر شایانی دارند. همکاری خود کودک، متخصص کاردرمانی و خانواده در کسب نتایج مطلوب و بهبود اختلالات کودک کاملاً واجب است و به کودک و خانواده برای رسیدن به اهداف فردی و اهداف مربوط به سلامت کمک ویژه ای خواهد کرد.

کلینیک کاردرمانی دکتر صابر با انجام خدمات کاردرمانی حرفه ای همچون کاردرمانی در منزل، کاردرمانی اوتیسم، کاردرمانی بیش فعالی و... به درمان کودکان می پردازد.

دکتر مهدی صابر بازدید : 38 دوشنبه 23 بهمن 1402 نظرات (0)

اختلال بیش‌ فعالی و نقص توجه نوعی اختلال است که سبب می ‌شود کودکان در مدیریت رفتار های خود دچار مشکل شوند. اختلال بیش فعالی یکی از رایج ترین اختلالات روان شناسی در کودکان است. شیوع این بیماری در پسران ۳ برابر بیش تر از دختران می باشد. کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی به مشکل در کنترل رفتارهای خود دچار می شوند. این کودکان ممکن است در مکان ‌هایی که باید آرام باشند، بیش از حد سرو صدا و جنب و جوش داشته باشند و حتی در ارتباط با سایر همسالان خود دچار مشکل باشند. به همین علت دچار مشکلات عملکردی بسیاری در منزل و هم چنین مدرسه خواهند شد. آن‌ ها ممکن است به افت تحصیلی دچار شوند و همین طور به علت این که درک صحیحی از مفهوم خطر ندارند، خود را در شرایط بسیار خطرناک قرار دهند. کودکان به طور طبیعی احتمال دارد در شرایط مختلف خسته شوند و یا نخواهد به چیزی توجه کنند و یا تحت تاثیر استرس و اضطراب، برخی از علائم بیش ‌فعالی را از خود نشان دهند، ولی این به این معنا نیست که آن ها لزوما به اختلال بیش فعالی دچار شده اند. انواع دارو های بیش فعالی برای درمان اختلال بیش فعالی و نقص توجه وجود دارد از جمله دارو های محرک بیش فعالی و دارو های غیر محرک بیش فعالی. علاوه بر دارو های جدید بیش فعالی، انواعی از روش های توانبخشی همچون کاردرمانی، گفتاردرمانی و رفتاردرمانی برای درمان بیش فعالی وجود دارند. کلینیک بیش فعالی کودکان دکتر صابر، تحت نظر بهترین دکتر درمان بیش فعالی کودکان در تهران، با دو کلینیک در غرب و شرق تهران در حال ارائه خدمت به کودکان مبتلا به بیش فعالی و نقص توجه می باشد.

دکتر مهدی صابر بازدید : 46 جمعه 06 بهمن 1402 نظرات (0)

بسیاری افراد کاردرمانی را با خدمات کودکان یا کاردرمانی جسمی ارتباط می دانند و از دیدن کاردرمانگران ذهنی که در محیط های بهداشت روانی کار می کنند، متعجب می شوند. اگر شما یا کی از عزیزان تان به یک متخصص کاردرمانی ذهنی مراجعه کنید، دانستن نقش آن ها می تواند به شما کمک کند تا تخصصی ترین مواظبت را انجام دهید. به طور کلی کاردرمانی ذهنی هم در کودکان و حتی در بزرگسالان بسیار کاربرد داشته و در تمامی اختلالاتی همچون اوتیسم، بیش فعالی، سندرم ها، اختلالات حسی حرکتی و هم بیماری ها و اختلالات بزرگسالان کاربرد دارد.

کار درمانی ذهنی به کودکانی که به علت اختلالات گوناگون، در مراحل رشدی و نقاط عطف رشدی تاخیر داشته اند، کمک می کند تا بیش ترین توانایی را کسب کرده و اختلاف سن رشدی و تقویمی خود را به کمترین مقدار ممکن برسانند. ضعف مهارت های حرکتی که به یکپارچگی حسی و حرکتی ارتباط دارند، از جمله اختلالات مهمی می باشند که این حیطه تخصصی از کاردرمانی به آن می پردازد. در این حیطه از کاردرمانی از تکنیک های درمانی مختلفی همانند رفتار درمانی ، بازی درمانی ، حرکت درمانی ، اتاق تاریک و... استفاده می شود.

هدف از انجام کاردرمانی ذهنی کودکان، بررسی نقاط ضعف کودک در انجام کار های ضروی و روزانه و بهبود توانایی های کودک در جهت زندگی بهتر راحت تر و ارتباط قوی تر با جامعه است. کاردرمانگر ذهنی در این حیطه تلاش می کند با ایجاد تغییراتی در محیط زندگی و کار فرد، در بهبود توانایی های فرد در ایجاد ارتباط موثر نقش داشته باشد.

موارد کاربرد کاردرمانی ذهنی

-کم توانی ذهنی

-اختلال یادگیریش

-اختلال پردازش حسی

-اوتیسم

-بیش فعالی

-سندروم داون

-اختلالات رفتاری

-تاخیر رشدی کودکان

-مشکلات حافظه

کلینیک کاردرمانی دکتر صابر با مجرب ترین متخصصین، کاردرمانی جسمی و ذهنی را در دو منطقه غرب و شرق تهران ارائه می دهد.

دکتر مهدی صابر بازدید : 59 چهارشنبه 24 آبان 1402 نظرات (0)

لکنت زبان نوعی اختلال در صحبت کردن است، به طوری که فرد نمی تواند به طور پیوسته کلمات را ادا کند. لکنت زبان در کودکان بیشتر مشاهده می ‌شود و بین ۲ الی ۷ سالگی بروز پیدا می کند. پسران بیشتر از دختران به این اختلال دچار می‌ شوند. همه اختلالات گفتاری در کودکان را نباید لکنت زبان در نظر گرفت، چرا که کودکان در سنین ابتدایی حرف زدن به طور طبیعی دچار توقف و یا تکرار کلمه می ‌شوند، بنابراین والدین باید تا تکامل گفتاری کودک صبوری خود را حفظ کنند. اما گاهی کودک به علت اضطراب ‌های وارده و یا ترس دچار نوعی اختلال گفتاری می ‌شود به گونه ای که احتمال دارد برای بیان واژه ای فشار بیاورد و یا تغییر شکل در صورتش دیده شود. در این حالت باید گفتار کودک مورد بررسی قرار بگیرد. علت لکنت زبان را می‌توان سه عامل در نظر گرفت: آسیب های مغزی، آسیب های روحی، ژنتیک و وراثت.

علائم لکنت زبان

تکرار، طولانی شدن و توقف در گفتار سه رفتار اصلی در لکنت زبان هستند اما علائم دیگری هم وجود دارند از جمله:

-لرزش لب ها

-مکث پیش از حرف زدن

-جایگزینی کلمات

-پلک زدن چشم

-اضطراب پیش از شروع گفت و گو

-ناتوانی در شروع جمله

به چندین روش متفاوت می توان لکنت زبان را درمان کرد. واضح و اشکار است که هر چه درمان را زودتر شروع کنیم، نتایج دریافتی بهتر است، پس بعد از آگاهی از مشکل کودک باید او را به یک متخصص گفتاردرمانگر ببریم. از جمله درمان های لکنت زبان می توان گفتاردرمانی، دارو درمانی، دستگاه ضد لکنت، تمرینات گفتاردرمانی در منزل و... را نام برد.

مرکز گفتاردرمانی دکتر صابر با یک کلینیک گفتاردرمانی در غرب تهران و یک کلینیک گفتاردرمانی در شرق تهران، با استفاده از درمان های تخصصی و به روز به درمان کودکان با لکنت زبان می پردازد.

دکتر مهدی صابر بازدید : 59 یکشنبه 21 آبان 1402 نظرات (0)

اختلال طیف اوتیسم نوعی اختلال رشدی پیچیده بوده که بر برقراری ارتباط کلامی، مهارت های اجتماعی، چگونگی تعامل و رفتار های روزمره فرد تاثیرگذار است. کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم ممکن است با طیف وسیعی از چالش ها رو به رو شوند و البته این مشکلات احتمال دارد با توجه به سن و شدت اوتیسم در افراد متفاوت باشد. اگر کودک تان به اختلال طیف اوتیسم دچار شده است، خدمات درمانی گوناگونی برای درمان آن در دسترس می باشد. از جمله نشانه های اصلی اوتیسم می توان به رفتار های تکراری یا کلیشه ای، علاقه های محدود و عدم تغییر پذیری اشاره کرد.

نشانه های اصلی اوتیسم در کودکان

-پاسخ ندادن به بازی

-درک نکردن آن چه می خواهند بگویند

-استفاده از زبان با روشی غیر معمول

عدم توانایی فرد برای هماهنگ شدن با جماعت

-پاسخ ندادن به نام خود

-حرکات تکانشی

-واکنش بسیار و بیش از اندازه به صدای بلند

به طور عادی تا قبل از دو سالگی، تشخیص اوتیسم  در کودکان بسیار دشوار است. اما خوشبختانه این روز ها به راحتی می توان اختلال طیف اوتیسم را در نوزادان و کودکان تشخیص داد. اختلال طیف اوتیسم در سنین پایین تر یعنی حدود 14 ماهگی تا 16 ماهگی هم تشخیص داده می شود. البته بسیاری از والدین طی همان چند ماه ابتدایی، رفتار های غیر عادی کودک را متوجه می شوند اما تا زمانی که کودک نشانه های اصلی اوتیسم را از خود نشان ندهد، تشخیص قطعی داده نمی شود. توجه به این نکته حائز اهمیت است که گفت هر چه تشخیص زودتر انجام شود و مداخله زودتر اعمال شود، نتایج مطلوب تری به دست می آید.

مرکز کاردرمانی اوتیسم دکتر صابر، بهترین مرکز توانبخشی کودکان اوتیسم، با انجام تخصصی ترین روش ها در زمینه درمان نشانه های اوتیسم در غرب و شرق تهران مشغول می باشد.

 

دکتر مهدی صابر بازدید : 58 چهارشنبه 17 آبان 1402 نظرات (0)

اختلال پردازش حسی به معنای مشکل در سازماندهی و واکنش به اطلاعاتی است که از طریق حواس دریافت می ‌شوند. احنمال دارد کودکان نسبت به ورودی حسی، حساسیت بیش از اندازه داشته باشند، حساسیت کمی داشته باشند یا هر دو اختلال را داشته باشند. اختلال پردازش حسی می‌ تواند تاثیر بسیاری در یادگیری و زندگی روزانه داشته باشد. در بعضی از افراد، مغز در سازماندهی و واکنش به اطلاعات دریافتی از حواس، با مشکل رو به رو می شود. در این وضعیت احتمال دارد برخی صدا ها، منظره ها، بو ها، بافت ‌ها و طعم ها موجب ایجاد بار حسی بیش از اندازه شوند. لامپ های بسیار روشن یا چشمک زن، صدا های خیلی بلند، بافت‌ های غذایی خاص، و لباس‌ های زبر فقط برخی از عوامل تحریک کننده بوده که می ‌توانند سبب بروز بار حسی بیش از اندازه و احساس ناراحتی در کودک شوند.

دانشمندان به دنبال پیدا کردن دلایل زیستی این اختلال هستند. برخی از تحقیقات جدید نشان می‌ دهند که این اختلال می‌تواند عامل ژنتیکی داشته باشد. دانشمندان هم چنین در حال پیدا کردن عوارض هنگام تولد و سایر عوامل محیطی نیز هستند ولی تا به امروز هیچ نوع علت شناخته شده‌ ای برای این اختلال پیدا نشده است. بیش فعالی و اوتیسم غالبا همراه با اختلال پردازش حسی رخ می ‌دهند، با این حال سبب به وجود آمدن اختلال پردازش حسی نمی شوند.

سه مولفه اصلی اختلال پردازش حسی:

-اختلال در تعدیل حسی

-اختلال حرکتی و محرک حسی

-اختلال تمایز حسی

روش های درمان

هر کودکی با کودک دیگر متفاوت است، از این جهت کاردرمانگران پیش از شروع درمان، اختلال پردازش حسی کودک شما را بررسی و ارزیابی می ‌کنند. از جمله روش های درمان اختلال پردازش حسی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-کاردرمانی حسی

-رژیم حسی

-برس زدن

کلینیک کاردرمانی دکتر صابر با سابقه بالا در زمینه درمان اختلال پردازش حسی و استفاده از درمان های به روز، رضایت همیشگی مراجعان را به خود جلب می کند.

 

دکتر مهدی صابر بازدید : 62 سه شنبه 21 شهریور 1402 نظرات (0)

اختلالات یادگیری یکی از انواع اختلالات روان شناختی می باشد که به میزان بیشتری در کودکان دیده می ‌شود. یک کودک مبتلا به اختلال یادگیری، هر چند نسبت به همسالان خود از هوش بیشتری برخوردار است اما در بخش‌ های مختلف یادگیری مشکل داشته و نمی‌ تواند آن طور که دیگران مطالب را یاد می گیرند، روند یادگیری را طی کند. اختلال یادگیری نوعی اختلال عصب شناختی می باشد که به طور مستقیم به مغز فرد ارتباط داده می ‌شود. این اختلال بر نحوه درک اطلاعات، پردازش و هم چنین برقراری ارتباط شخص با دنیای اطراف بسیار اثر گذار است. اختلال یادگیری به طور مستقیم بر توانایی های یادگیری و فرآیند تحصیل کودک اثر گذاشته و روند تحصیلی او را با مشکلاتی مواجه می‌ کند.

علائم و نشانه های اختلال یادگیری:

-مشکل در آموختن الفبا، اعداد، شکل ها، رنگ ‌ها

-مشکل در استفاده از مداد، ماژیک، قیچی و خودکار

-عدم توانایی در بستن دکمه‌ ها، زیپ، بند کفش‌

-ناتوانی در استفاده کردن از ریتم و قافیه

-مشکل در یادگیری و درک مباحث پایه‌ ای ریاضی

-مشکل در ترکیب صدا ها برای ساختن کلمات

-عدم توانایی در برقراری ارتباط میان صدا ها و کلمات

-کند بودن در یادگیری مهارت‌ های جدید

عوامل پیدایش اختلال یادگیری در کودکان:

-عوامل محیطی: عواملی همچون تولد پیش از موعد کودک، تغذیه نا سالم و نا مناسب، رشد در محیطی با اضطراب بالا، عدم توجه مربی یا معلم به کودک، ضعف در برقراری ارتباط عاطفی والدین با کودک و...

-عوامل ژنتیکی: عوامل ژنتیکی از دیگر عواملی است که به بروز و ظهور اختلال یادگیری در کودک منجر می ‌شوند.

-عوامل فیزیولوژیکی: در بسیاری از موارد، اختلال یادگیری و بروز آن به علت وجود عوامل فیزیولوژیکی است که سبب تاخیر در یادگیری و درک مطالب می‌ شود.

دکتر مهدی صابر، بهترین دکتر گفتاردرمانی در اختلال یادگیری، در دو منطقه غرب و شرق تهران در کلینیک های سعادت اباد و پاسداران مشغول به کار می باشد.

 

دکتر مهدی صابر بازدید : 56 یکشنبه 01 مرداد 1402 نظرات (0)

همان طور که می دانید گفتار درمانی برای کودکانی که به مشکلات گفتاری و اختلالات زیانی دچار اند، بسیار مفید می باشد اما بسیاری از مردم هیچ اطلاعی درباره مزایای گفتار درمانی بزرگ سالان ندارند. گفتار درمانی بزرگسالان شامل مراحل و فعالیت ها در جهت بهبود بیماری ها یا جراحات است و حتی می تواند به کنترل دیگر شرایط پزشکی فرد که بر گفتارش تاثیر گذاشته، موثر باشد. آسیب شناسان گفتار و زبان در طی مراحل تشخیصی، تست های متنوع جسمی و ذهنی را انجام می دهند. زمانی که علت دقیق ناتوانی یا اختلال مشخص شود، فرایند گفتار درمانی اغاز می شود. گفتار درمانگر یک برنامه مشخص با توجه به اختلال و نیاز های بیمار تعیین می کند. به طور کلی بیشتر اختلالات گفتاری بزرگ سالان از مشکلات یا اختلالات درمان نشده دوران کودکی منشا می گیرد. اما توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که گفتار درمانی در بزرگ سالان به صبر و شکیبایی بیشتری نسبت به کودکان نیازمند است.

از جمله شایع ترین اختلالات گفتاری در بزرگ سالان، موارد زیر را می توان نام برد:

-لکنت زبان

-آپراکسی

-دیس آرتریا

-اختلالات صوتی مرتبط با حنجره

-آفازی یا زبان پریشی

-مشکلات بلع

-اصلاحات غذایی

آسیب شناسان گفتار و زبان یا همان متخصصان گفتار درمانی در منزل، فعالیت ها و تمرینات گفتاردرمانی در منزل و در کنار فضای خانواده به افراد بزرگ سال ارائه می دهند تا قاصله میان فرد مبتلا به اختلال و متخصص از بین برود و اثر مراحل درمانی بیشتر شده و سرعت بیشتری نیز بگیرد. یک متخصص گفتار و زبان وظیفه دارد به منظور درمان هر چه بهتر و موثرتر فرد بزرگ سال، با روان شناسان و دیگر متخصصین حیطه سلامت همکاری ویژه ای داشته باشد.

متخصصان گفتار درمانی در کلینیک گفتار درمانی دکتر صابر بهترین روش درمانی متناسب با نوع اختلال و سن شما را ارائه می کند.

دکتر مهدی صابر بازدید : 70 پنجشنبه 29 تیر 1402 نظرات (0)

کاردرمانی جسمی به افراد آموزش می دهد که چگونه با شرایط جسمی خود سازگار شوند. این سازگاری می تواند به این افراد در انجام هر نوع کار و فعالیتی در خانه، مدرسه و محل کار کمک کند. یکی از اهداف اصلی کاردرمانی جسمی برگرداندن مجدد توانایی های بیماران برای انجام کار های روزانه زندگی است. زمانی که به یک مرکز کاردرمانی مراجعه می کنید، کاردرمانگر در آغاز بررسی می کند که شما هر نوع فعالیت یا کار را چطور انجام می دهید. سپس یک برنامه درمانی و حتی روش جایگزین را برای بهتر شدن انجام این کار و آسان تر یا کم درد تر شدن آن ارائه می دهد. متخصصان آموزش دیده در زمینه کاردرمانی جسمی عملکرد بدنی غیر طبیعی مربوط به آسیب ها، ناتوانی ها ، بیماری ها را بررسی و درمان می کنند. روش های مورد استفاده در کاردرمانی جسمی برای افرادی که تصادف کرده اند، افرادی که در ورزش و یا سر کار دچار صدمه شده اند و یا افرادی که شرایطی همچون بیماری های قلبی و یا ضعف شدید در بینایی دارند، مناسب است. این تکنیک ها شامل تمرین ها و هم چنین حرکات موضعی مفاصل و ماهیچه هاست که برای ترمیم عملکرد، بهبود تحرک، کم تر شدن درد و جلوگیری و یا از بین بردن ناتوانی های جسمی دائمی در بیماران استفاده می شود.

در  حیطه کاردرمانی در مهارت های دستی که یکی از بخش های کاردرمانی جسمی است، کاردرمانگران تلاش می کنند هرگونه اختلال در دست اعم از حسی و یا حرکتی را درمان کنند. به طور مثال درمان چسبندگی تاندون دست یکی از مشکلات دست پس از انجام جراحی تاندون می باشد که کاردرمانی دست کمک بسیار زیادی به رفع این مشکل می کند.

کلینیک کاردرمانی دکتر صابر با داشتن حرفه ای ترین متخصصان در زمینه درمان مشکلات جسمی و هم چنینی مشکلات دست، رضایت همیشگی مراجعان را به خود جلب می کند.

دکتر مهدی صابر بازدید : 64 دوشنبه 05 تیر 1402 نظرات (0)

اختلال پردازش حسی چیست؟

اختلال پردازش حسی یک عارضه عصبی بوده که زمانی رخ می‌ دهد که سیگنال‌ های حسی به صورت موثر پاسخ ایجاد نمی‌ کنند. افرادی که به اختلال پردازش حسی مبتلا هستند، در تفسیر و درک اطلاعات ورودی حسی که از محیط اطراف دریافت می‌کنند دچار مشکل می شوند. این به آن معنی است که آن ها ممکن است اطلاعات حسی را شدید تر یا ضعیف‌ تر از آنچه که هست پردازش کنند و این بر واکنشی که به احساسات می‌ دهند اثر گذار می باشد.

اختلال پردازش حسی وضعیتی است که در آن فرد به طور معمول به صدا ها، بو ها، بافت ها و یا سایر محرک ها پاسخ نمی دهد. مبتلایان به این اختلال ممکن است به قدری به موسیقی متن فیلمی حساس باشند که نتوانند در یک تئاتر بنشینند، یا آنقدر نسبت به محرک‌ ها بی‌ حس باشند که تمام تلاش خود را بکنند تا آن را جستجو کنند. این اختلال بیشتر در کودکان شایع است. کودکان مبتلا به اختلال پردازش حسی معمولا به محرک هایی که دیگران تحت تأثیر آن ها قرار نمی گیرند، به یکی از سه روش پاسخ نمی دهند.

پاسخگویی بیش از حد به محرک های بیرونی می تواند سبب بروز استرس، مشکل در شرکت در فعالیت های روزانه و مشکل در سازگاری با موقعیت های جدید شود. سایر کودکان ممکن است یک پاسخ خاموش یا تاخیری نسبت به محرک ها داشته باشند که به عنوان کم پاسخی یا کم پاسخگویی شناخته می شود.

همچنان علت خاصی برای اختلال پردازش حسی مشخص نشده است. درمان خط مقدم برای اختلال پردازش حسی کاردرمانی حسی است که به عنوان درمان یکپارچگی حسی شناخته می‌ شود.

رژیم حسی چیست؟ این رویکرد شامل یک «رژیم غذایی حسی» است.

 این فعالیت شامل فهرستی روزانه از استراتژی ‌های حسی حمایتی و فردی و انواع فعالیت ‌ها، تجهیزات و امکاناتی می باشد که برای تحریک طراحی شده‌ اند.

کلینیک توانبخشی دکتر صابر با جمعی از متخصصین کارآزموده، کاردرمانی حسی را در تخصصی ترین مرکز توانبخشی در غرب و شرق تهران گرد آورده است. 

دکتر مهدی صابر بازدید : 65 شنبه 20 خرداد 1402 نظرات (0)

کاردرمانی به مجموعه‌ ای از فرایند‌ های پزشکی گفته می ‌شود که به افرادی که دارای مشکلات حرکتی یا هر نوع مشکلی که در سلامت و تندرستی آن‌ ها وجود داشته باشد کمک می‌ کند تا افراد دوباره بتوانند کار‌ های روزانه و شخصی خود را خودشان انجام دهند. علم ‌کار درمانی به افراد کمک می ‌کند تا آرام آرام بتوانند فعالیت‌ های روزمره خود را بازیابی کرده و به تنهایی و مستقل آن ‌ها را انجام دهند. تلاش کار درمانی بر این است که توان‌ های از دست رفته بدن را که آن‌ ها را از ابتدای زندگی به صورت غیر ارادی فرا گرفته بودیم، بازسازی کند. به عنوان مثال فردی که در یک سانحه یا یک اتفاق دچار نقص حرکتی شده است ممکن است نتواند به راحتی راه برود یا صحبت کند.

کاردرمانی کودکان

در حوزه کودکان هم کاردرمانی بسیار پیشرفت کرده و برای کودکانی که در آموختن مهارت‌ های شناختی و محیطی خود با مشکل مواجه هستند، ‌کار درمانی می ‌تواند بسیار مفید باشد. این علم به کودکان کمک می ‌کند تا در محیط‌ هایی همچون محیط‌ های بازی، خانه و مدرسه بتوانند عملکرد مناسبی از خود نشان دهند و توانایی سازش‌ پذیری و درک دیگران در آن ‌ها تقویت شود. کار درمانی علاوه بر این که می ‌تواند در حوزه درمان اختلالاتی همچون اوتیسم، بیش فعالی، پارکینسون، اختلال پردازش حسی، اختلال یادگیری و... کارآمد باشد، در حوزه تربیتی و برای کودکانی که از لحاظ محیطی و شناختی به سطح پیشرفت بالایی نرسیده‌ اند نیز کمک می ‌کند.

کاردرمانی در منزل

کاردرمانی در منزل به افراد توان خواه کمک کرده تا بدون نیاز به مراجعه به کلینیک کاردرمانی از خدمات توانبخشی با بالاترین کیفیت بهره ببرند. یکی از مزایای مهم کاردرمانی در منزل، آرامش روانی می باشد که از ارزیابی خانگی توسط کاردرمانگر مجرب و آموزش دیده به دست می آید.

کلینیک کاردرمانی دکتر صابر با جمعی از متخصصین مجرب، حرفه ای ترین خدمات کاردرمانی را ارائه می دهد.

دکتر مهدی صابر بازدید : 63 سه شنبه 16 خرداد 1402 نظرات (0)

گفتار درمانی یا پاتولوژی گفتار و زبان یکی از شاخه های توانبخشی بوده که به آسیب شناسی اختلالات مربوط به گفتار و زبان می پردازد. گفتار درمانی ارزیابی و درمان مشکلات ارتباطی و اختلالات گفتاری می باشد. در واقع گفتار و زبان بخش بسیار مهمی از ارتباط برقرار کردن با دیگر افراد است. گفتار درمانی یک برنامه درمانی برای مشکلات گفتاری و یا زبان می باشد. این مشکلات ممکن است شامل مسائل مربوط به بیان، روان بودن کلام، تشدید یا پیچش صدا و محدود بودن واژگان باشد. مشکلات بیان عبارت اند از تلفظ نادرست کلمات، تشدید مشکلات مربوط به روان بودن گفتار به علت لکنت، تکرار صدا ها یا هجا های طولانی. فعالیت‌ های گفتار درمانی می ‌تواند همه این مشکلات و حتی مشکلات دیگر را درمان کرده و بزرگسالان مبتلا به سکته مغزی یا آسیب مغزی و کودکانی که در انتخاب الگو های گفتاری کند هستند، کمک کند. تکنیک‌ های گفتار درمانی باید مطابق پیشرفت هر بیمار تنظیم شود و برنامه‌ های گفتار درمانی با پیشرفت بیشتر بیمار با گذشت زمان سخت تر می‌ شوند. از تکنیک های گفتار درمانی برای توسعه ارتباطات استفاده می شود. این تکنیک ها شامل درمان حرکت دهانی، فعالیت های مداخله ای زبان و سایر موارد، بستگی به نوع اختلال گفتاری یا زبانی دارد. گفتار درمانی ممکن است برای اختلالات گفتاری در کودکان یا در بزرگسالانی که به علت آسیب یا بیماری همچون سکته مغزی یا آسیب مغزی دچار مشکل شده اند، مورد نیاز باشد.

در طول انجام درمان گفتار درمانی باید به این نکته توجه داشته باشید که برخی از اختلالات گفتاری از کودکی شروع می شوند و با افزایش سن بهبود پیدا می کنند، در حالی که برخی دیگر تا بزرگسالی ادامه پیدا می کنند و به درمان و مراقبت طولانی مدت نیاز دارند.

کلینیک گفتاردرمانی دکتر صابر، بهترین مرکز گفتاردرمانی در تهران، با انجام خدمات متنوع گفتاردرمانی از جمله گفتاردرمانی در منزل، گفتاردرمانی اوتیسم، گفتاردرمانی کودکان و... رضایت همیشگی مراجعان را به خود جلب می کند.

 

دکتر مهدی صابر بازدید : 50 یکشنبه 10 اردیبهشت 1402 نظرات (0)

اختلالات یادگیری یکی از انواع اختلالات روان شناختی می باشد که به میزان بیشتری در کودکان دیده می ‌شود. یک کودک مبتلا به اختلال یادگیری، هر چند نسبت به همسالان خود از هوش بیشتری برخوردار است اما در بخش‌ های مختلف یادگیری مشکل داشته و نمی‌ تواند آن طور که دیگران مطالب را یاد می گیرند، روند یادگیری را طی کند. اختلال یادگیری نوعی اختلال عصب شناختی می باشد که به طور مستقیم به مغز فرد ارتباط داده می ‌شود. این اختلال بر نحوه درک اطلاعات، پردازش و هم چنین برقراری ارتباط شخص با دنیای اطراف بسیار اثر گذار است. اختلال یادگیری به طور مستقیم بر توانایی های یادگیری و فرآیند تحصیل کودک اثر گذاشته و روند تحصیلی او را با مشکلاتی مواجه می‌ کند.

علائم و نشانه های اختلال یادگیری:

-مشکل در آموختن الفبا، اعداد، شکل ها، رنگ ‌ها

-مشکل در استفاده از مداد، ماژیک، قیچی و خودکار

-عدم توانایی در بستن دکمه‌ ها، زیپ، بند کفش‌

-ناتوانی در استفاده کردن از ریتم و قافیه

-مشکل در یادگیری و درک مباحث پایه‌ ای ریاضی

-مشکل در ترکیب صدا ها برای ساختن کلمات

-عدم توانایی در برقراری ارتباط میان صدا ها و کلمات

-کند بودن در یادگیری مهارت‌ های جدید

عوامل پیدایش اختلالات یادگیری در کودکان:

-عوامل محیطی: عواملی همچون تولد پیش از موعد کودک، تغذیه نا سالم و نا مناسب، رشد در محیطی با اضطراب بالا، عدم توجه مربی یا معلم به کودک، ضعف در برقراری ارتباط عاطفی والدین با کودک و...

-عوامل ژنتیکی: عوامل ژنتیکی از دیگر عواملی است که به بروز و ظهور اختلال یادگیری در کودک منجر می ‌شوند.

-عوامل فیزیولوژیکی: در بسیاری از موارد، اختلال یادگیری و بروز آن به علت وجود عوامل فیزیولوژیکی است که سبب تاخیر در یادگیری و درک مطالب می‌ شود.

دکتر مهدی صابر، بهترین دکتر گفتاردرمانی در اختلال یادگیری، در دو منطقه غرب و شرق تهران در کلینیک های سعادت اباد و پاسداران مشغول به کار می باشد.

 

دکتر مهدی صابر بازدید : 49 شنبه 09 اردیبهشت 1402 نظرات (0)

لکنت زبان یک نوع مشکل در سخن گفتن می باشد، به طوری که شخص نمی تواند به طور پیوسته کلمات را بیان کند. علائم و نشانه های آن به این شکل است که فرد یا یک واج را تکرار کرده و یا آن را با طول و تشدید و فشار بیان می ‌کند. لکنت زبان در کودکان بیشتر مشاهده می ‌شود و بین ۲ الی ۷ سالگی بروز داده می شود. پسران بیشتر از دختران مبتلا به این اختلال می‌ شوند. همه اختلالات گفتاری در کودکان را نباید لکنت زبان در نظر گرفت، چرا که کودکان در سنین اولیه حرف زدن به طور طبیعی دچار وقفه و یا تکرار کلمات می ‌شوند پس والدین باید تا تکامل گفتاری کودک صبوری خود را از دست ندهند. اما گاهی کودک به علت استرس ‌های وارده و یا ترس دچار نوعی اختلال گفتاری می ‌شود به طوری که ممکن است برای بیان واژه ای به خود فشار بیاورد و یا تغییر شکل در چهره اش دیده شود؛ در این حالت باید بیان کودک مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

علت بروز لکنت زبان را می‌ توان سه عامل زیر در نظر گرفت:

-سابقه ژنتیکی: تحقیقات نشان داده که افرادی که در نزدیکان خود شخصی مبتلا به لکنت زبان دارند، بیشتر در معرض ابتلا به این عارضه هستند. این افراد به طور ارثی دارای اختلال فیزیولوژیک عصبی عضلانی بوده به همین دلیل توانایی گفتاری آنان با مشکل رو به رو می‌ شود.

-آسیب های مغزی: صدمات و آسیب‌ هایی که ممکن است در اثر یک سانحه و یا تصادف به مغز وارد شود و یا حتی بروز سکته‌ های مغزی.

-آسیب های روحی: مشکلات عاطفی و روحی و فشار های وارد شده به فرد، استرس و اضطراب هم از عوامل پیدایش لکنت زبان محسوب می‌ شوند.

مرکز تخصصی گفتاردرمانی دکتر صابر با سابقه بالا در زمینه درمان کودکان لکنت زبان با استفاده از درمان های تخصصی به ارائه خدمات گفتاردرمانی می پردازد. این مرکز شامل یک کلینیک گفتاردرمانی در شرق تهران و یک کلینیک گفتاردرمانی در غرب تهران است.

 

دکتر مهدی صابر بازدید : 451 دوشنبه 22 اسفند 1401 نظرات (0)

کار درمانی ذهنی به کودکانی که به علت اختلالات متفاوت، در مراحل رشدی و نقاط عطف رشدی تاخیر داشته اند، کمک کرده تا حداکثر توانایی و مهارت را کسب کرده و اختلاف سن رشدی و تقویمی خود را به حداقل برسانند. کاردرمانی ذهنی حیطه ای از کاردرمانی همچون کاردرمانی جسمی است که به ایجاد و تقویت مهارت های ذهنی و درمان مشکلات ذهنی افرادی که مبتلا به اختلال هستند، کمک می کند. در این حیطه از کاردرمانی از تکنیک های درمانی متفاوتی از جمله رفتار درمانی، بازی درمانی، حرکت درمانی، اتاق تاریک، روان درمانی و... استفاده می شود.

افراد نیازمند به کاردرمانی ذهنی:

کودکانی با مشکلات:

-اختلالات نافذ رشدی مثل اوتیسم

-اختلال نقص توجه و بیش فعالی

-فلج مغزی

-اختلالات یادگیری

-سکته مغزی

-آسیب های ذهنی

-اختلالات رفتاری همچون پرخاشگری یا جویدن ناخن

-سندرم های ژنتیکی و مادرزادی

-سندرم داون

-اختلال حواس و حافظه

-مشکلات روحی مثل افسردگی

-اضطراب شدید

-دیستروفی عضلانی

-تاخیر رشدی

-ضعف در مهارت های ترسیمی

-کم توانی ذهنی

-مشکلات نوشتاری

هدف اصلی از کاردرمانی ذهنی کودکان، شناسایی نقاط ضعف کودک در انجام کار های ضروی و روزانه و بهبود مهارت های کودک در جهت زندگی بهتر و ارتباط قوی تر با جامعه می باشد. کاردرمانگر ذهنی در این حیطه تلاش می کند با ایجاد تغییراتی در محیط زندگی و کار فرد سعی در بهبود مهارت های وی در ایجاد ارتباط موثر با آن ها داشته باشد. کاردرمانگر از وسایل و روش های گوناگون، تحریک پذیری حسی کودک را افزایش می دهد و از این طریق به بهبود مهارت های ذهنی _درکی او کمک می کند.

فواید کاردرمانی ذهنی:

-افزایش توجه و تمرکز

-تقویت حافظه

-آموزش توانایی های روزمره زندگی

-بهبود مشکلات حسی

-افزایش اعتماد به ‌نفس

-رفع اختلالات یادگیری

-دستور پذیری

-افزایش هماهنگی بین چشم و دست

رضایت مراجعه کنندگان به کلینیک کاردرمانی دکتر صابر تجربه همشگی ما را در ارائه خدمات مناسب و به روز کاردرمانی از جمله کاردرمانی ذهنی در کلیه مناطق تهران نشان می دهد.

دکتر مهدی صابر بازدید : 70 جمعه 19 اسفند 1401 نظرات (0)

کاردرمانی جسمی از زیر شاخه های رشته‌ کاردرمانی است که این روز ها در ایران نقش بسزایی در بازتوانی حرفه ای و فیزیکی افراد ناتوان به خصوص حیطه کودکان یا همان کاردرمانی کودکان ایفا می کند. کاردرمانگر جسمی با استفاده ازتکنیک های خلاقانه حرفه ای و تخصصی بدنه اصلی تیم توانبخشی بسیاری از ضایعات همچون سکته مغزی، ام اس، پارکینسون، دیستروفی عضلانی دوشن و... را تشکیل می‌ دهند. کاردرمانی جسمی به افراد می آموزد که چطور با شرایط جسمی خود سازگار شوند. این سازگاری می تواند به آن ها در انجام هر نوع کار و فعالیتی در خانه، مدرسه و محل کار کمک کند. یکی از اصلی ترین اهداف کاردرمانی جسمی بازیابی دوباره توانایی های بیماران برای انجام کار های روزانه زندگی است. متخصصان آموزش دیده در زمینه کاردرمانی جسمی یا کاردرمانگران عملکرد بدنی غیر طبیعی مربوط به آسیب ها، ناتوانی ها ، بیماری ها، اختلالات و یا هر وضعیت دیگر را ارزیابی و درمان می کنند.

 کاردرمانی جسمی به عنوان اصلی ترین زیر شاخه کاردرمانی می باشد که مهم ترین فعالیت های آن در زمینه بیماری ها و اختلالات زیر می باشد:

-فلج مغزی

-سکته مغزی

-دیستروفی عضلانی دوشن

-مشکلات درکی حرکتی

-اختلالات طیف اوتیسم

-پارکینسون

-بیش فعالی

-ام اس

-ضربه مغزی

-اختلالات هماهنگی حرکتی

-صافی کف پا

-سندروم داون

درکلینیک های کاردرمانی جسمی، تکنیک ها و متد های گوناگونی جهت رسیدن به اهداف و مهارت های مورد نظر انجام می شود:

-برنامه ریزی حرکتی و هماهنگی حرکتی

-پردازش حسی و یکپارچگی حسی

-مهارت های دست نویسی

-مهارت های بینایی حرکتی

-مهارت های مراقبت از خود

-مهارت های تعادلی

-مهارت های مرتبط با بازی

کاردرمانی در مهارت های دستی که کاردرمانی اندام های فوقانی نیز نامیده می شود، یکی دیگر از خدمات کاردرمانی می باشد. در کاردرمانی دست به بهبود مهارت های دستی از نظر قدرت، هماهنگی حرکتی و مهارت های ریز انگشتان همانند مهارت های نوشتاری، اصلاح روش گرفتن مداد و استفاده صحیح از ابزار های روزانه و انجام مهارت های روزانه زندگی پرداخته می شود.

کلینیک کاردرمانی دکتر صابر، بهترین مرکز کاردرمانی در غرب و شرق تهران، تحت نظر دکتر صابر اداره می شود.

 

دکتر مهدی صابر بازدید : 28 یکشنبه 06 آذر 1401 نظرات (0)

توانبخشی شاخه‌ ای از پزشکی می باشد که به افرادی که دچار مشکلات و بیماری‌ ها و درد های گوناگون شده‌ اند، کمک می‌ کند تا سلامتی بهینه و بهترین عملکرد ممکن و توانایی‌ های از دست رفته را به دست آورده و بعضی از مشکلات و درد ها و... حین درمان‌ های متفاوت توانبخشی برطرف می شود. توانبخشی مجموعه ‌ای از مداخلات درمانی می‌ باشد که به منظور بهینه کردن عملکرد فرد آسیب دیده یا بیمار و کاهش دادن ناتوانی فردی که دچار مشکلی در سلامتی‌ اش شده، تعریف می ‌شود. در بسیاری از فرآیند های توانبخشی آسیب و مشکل و بیماری به طور کامل درمان نمی شود و هدف از توانبخشی الزاما درمان کامل نیست.

برنامه ‌های توانبخشی بسیار وابسته به بیماری و مشکل و فرد مراجعه کننده بوده و در نهایت برنامه‌ های درمانی توانبخشی از فردی به فرد دیگر کاملا متفاوت است.

درمان های توانبخشی در درمان کدام بیماری ها کاربرد دارد؟

-بیماری‌ های مغز و اعصاب از جمله سکته مغزی، ام اس، آسیب نخاعی، پارکینسون، التهابات مغز و نخاع، جراحی های گوناگون مغز و نخاع و دیسک کمر و گردن و... .

-مشکلات و بیماری‌ های ارتوپدی یا عضلانی – اسکلتی از جمله فیزیوتراپی بعد از جراحی‌ های زانو و شانه و لگن و پا یا قبل از جراحی، آرتروز و درد های مفصلی و عضلانی.

-توانبخشی کف لگن در مشکلات بی ‌اختیاری ادراری و مدفوع، دفع ناهماهنگ و یبوست و درد های کف لگن و مشکلات دیگر مرتبط با کف لگن.

همان طور که گفته شد توانبخشی شامل زیر شاخه‌ های متعددی از جمله پزشکان گوناگون، فیزیوتراپیست، کاردرمان، گفتار درمان، ارتوپد فنی، روان شناس، مددکار و... می‌ باشد و بیماری‌ های بسیار زیادی را در بر می‌ گیرد.

کلینیک تخصصی توانبخشی دکتر صابر، بهترین مرکز درمان سکته مغزی در تهران و بهترین مرکز تشخیص و درمان ام اس و هم چنین بهترین مرکز درمان پارکینسون، با سابقه بالا در زمینه توانبخشی، رضایت همیشگی مراجعان را به خود جلب می کند.

دکتر مهدی صابر بازدید : 41 شنبه 14 آبان 1401 نظرات (0)

کاردرمانی یکی از شاخه های توانبخشی بوده که بر روی ابعاد گوناگون جسمی و روانی بیماران کار می کند. این درمان در واقع حوزه ای میان رشته ای می باشد که از علوم مختلف همچون روان شناسی، فیزیولوژی و آناتومی برای بهبود عملکرد بیماران بهره می برد. کاردرمانی به افراد مبتلا به مشکلات سلامتی کمک می کند تا دوباره فعالیت های روزمره مهم خود را شروع کنند. کاردرمانی یکی از شاخه های توانبخشی می باشد که به عنوان رشته ای کل نگر تمامی ابعاد روحی، روانی و جسمی یک بیماری و تاثیرات جانبی متفاوتی که بر روی عملکرد فردی و اجتماعی بیمار می گذارد را در نظر می گیرد.

متخصص کاردرمانی برای تعیین هدف های درمان با شما همکاری خواهد کرد. اهداف باید قابل اندازه‌ گیری و با دلیل ارجاع شما در ارتباط باشند. کاردرمانگر شما هدف های بلند مدت و کوتاه مدتی ایجاد می‌ کند. همچنین کاردرمانگر شرایط مراجع را در نظر گرفته و سعی می کند محیط را متناسب با شرایط بیمار تا حد امکان بوسیله وسایل و تجهیزات متفاوت تغییر دهد تا مراجع حداکثر کارایی و حداقل وابستگی را داشته باشد که در نتیجه ی آن بیمار احساس کفایت و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد و از مشکلات دیگری همچون افسردگی حاصل از وابستگی و ناکارآمدی جلوگیری می شود.

یکی از اهداف اصلی کاردرمانی به استقلال رساندن مراجع می باشد. به طوری که پس از پایان جلسات بتواند به تنهایی کار های مربوط به خود را انجام دهد. هدف اصلی کاردرمانی، افزایش کارآمدی شخص در زندگی و رسیدن به استقلال در انجام امور می باشد. این هدف نیازمند تلاش های تخصصی گروهی بوده و با کمک سایر اعضای تیم توانبخشی همانند فیزیوتراپیست، گفتار درمانگر، بینایی سنج، شنوایی سنج و تیم درمان مثل پزشک، روان شناس، پرستار و... انجام می شود.

کلینیک کاردرمانی دکتر صابر با جمعی از متخصصین حرفه ای، متنوع ترین خدمات از جمله کاردرمانی کودکان، کاردرمانی در اوتیسم، کاردرمانی در منزل، کاردرمانی کودکان بیش فعال و... را در دو منطقه غرب و شرق تهران ارائه می دهد.

دکتر مهدی صابر بازدید : 69 دوشنبه 18 مهر 1401 نظرات (0)

گفتار درمانی یا پاتولوژی گفتار و زبان یکی از زیر شاخه های توانبخشی می باشد که به آسیب شناسی اختلالات مرتبط به گفتار و زبان می پردازد. هدف کلیه افرادی که در حوزه توانبخشی فعالیت می کنند، استفاده از بالاترین توانایی ممکن از فرد توان خواه در جهت بهبود شرایط زندگی شخصی و اجتماعی فرد می باشد. بنابراین گاهی اوقات هدف، درمان کامل فرد توان خواه نیست؛ بلکه تلاش برای استفاده از تمامی توانایی های شخص به بهترین شکل ممکن می باشد.

به طور کلی هر فردی که در برقراری ارتباط به خصوص از طریق گفتار و زبان مشکل داشته باشد، نیاز به مراجعه به گفتار درمانی دارد.

گفتار درمانگر با توجه به مشکل مراجعه کننده می تواند با متخصص مغز و اعصاب، متخصص اطفال، متخصص گوش و حلق و بینی، روان پزشک، روان شناس، شنوایی شناس، کاردرمانگر ذهنی و جسمی، فیزیوتراپیست، معلم مدرسه و پرستار در ارتباط باشد و درمانی چند جانبه برای تاثیر پذیری هرچه بهتر ارائه کند. در حقیقت می توان گفت گفتاردرمانگر به اختلالات زبانی که بخشی از فرایند های مغزی می باشد و اختلالات گفتاری که بخشی از عملکرد اندام های سر و صورت است، می پردازد.

حیطه فعالیت گفتار درمانگر:

-لکنت زبان

-اختلالات تلفظی و تولیدی

-اختلالات صوت

-آسیب شنوایی

-آفازی

-گفتار فلجی

-شکاف کام و لب

-بیش فعالی

-اوتیسم

-مشکلات بلع

نکته حائز اهمیت در درمان این اختلالات، مداخله به موقع و زود هنگام می باشد. برای مثال می توان از اختلالات خواندن و نوشتن در مدرسه، با مداخله به موقع در سنین پیش از مدرسه جلوگیری کرد یا از شدت آن کم کرد. مراجعین محترم باید درنظر داشته باشند، بسته به شرایط توان خواه ممکن است برخی مداخلات گفتار درمانی احتیاج به زمان بیشتری داشته باشند تا به نتیجه برسند و همچنین باید گفت شرط لازم برای دریافت پیشرفت، تداوم درمان است.

کلینیک گفتار درمانی دکتر صابر، بهترین مرکز گفتار درمانی در تهران، متنوع ترین خدمات گفتار درمانی از جمله گفتاردرمانی کودکان، گفتاردرمانی در منزل، گفتاردرمانی انلاین و... را در غرب و شرق تهران ارائه می دهد.

دکتر مهدی صابر بازدید : 62 یکشنبه 10 مهر 1401 نظرات (0)

لکنت زبان که به آن اختلال روانی دوران کودکی هم گفته می شود، نوعی اختلال گفتاری است که شامل مشکلات مکرر و قابل توجهی در روان بودن و جریان گفتار طبیعی می باشد. افرادی که به لکنت زبان دچار هستند، می دانند چه می خواهند بگویند اما در بیان آن دچار مشکل هستند. به طور مثال، ممکن است یک کلمه، یک هجا، یا یک صامت یا مصوت را تکرار یا بیش از حد طولانی کنند، یا ممکن است در حین صحبت کردن مکث کنند زیرا به یک کلمه یا صدای مشکل ساز رسیده اند.

لکنت زبان بین کودکان خردسال به عنوان بخشی عادی از یادگیری صحبت کردن رایج می باشد. کودکان خردسال ممکن است زمانی که توانایی‌ های گفتاری و زبانی شان به اندازه کافی رشد نکرده باشد، دچار لکنت زبان شوند. اکثر کودکان از این لکنت عبور می کنند، اما گاهی اوقات لکنت زبان به یک بیماری مزمن تبدیل شده که تا بزرگسالی نیز ادامه می یابد. این نوع لکنت زبان می تواند بر عزت نفس و تعامل با دیگر افراد تأثیر گذار باشد.

لکنت زبان ممکن است زمانی بدتر شود که فرد هیجان‌ زده و یا خسته است یا تحت استرس قرار دارد، یا زمانی که احساس می ‌کند خودآگاه است، عجله دارد یا تحت فشار است، موقعیت هایی همچون صحبت کردن در جمع یا حرف زدن با تلفن می تواند برای افرادی که لکنت زبان دارند سخت باشد.

روش های درمان

برای درمان کودکان و بزرگسالانی که لکنت زبان دارند، روش های مختلفی در دسترس هستند. کودکان و بزرگسالانی که به لکنت زبان دچار اند ممکن است از درمان هایی مانند گفتار درمانی، استفاده از دستگاه های الکترونیکی برای بهبود گفتار یا درمان شناختی رفتاری بهره مند شوند.

رضایت مراجعه کنندگان به کلینیک گفتاردرمانی دکتر صابر، بهترین کلینیک گفتاردرمانی در غرب تهران و همچنین بهترین کلینیک گفتاردرمانی در شرق تهران، تجربه همیشگی ما را در ارائه حرفه ای ترین خدمات گفتاردرمانی نشان می دهد.

دکتر مهدی صابر بازدید : 74 شنبه 19 شهریور 1401 نظرات (0)

کاردرمانی یکی از شاخه های علوم پزشکی در حیطه توانبخشی بوده که بر تمام ابعاد جسمی و روحی فرد تاثیر گذار می باشد. این نوع درمان در واقع حوزه ای میان رشته ای بوده که از علوم مختلف همانند روانشناسی، فیزیولوژی و آناتومی برای بهبود عملکرد بیماران بهره می برد. این روش درمانی و توانبخشی با هدف بازیابی توانایی های از دست رفته فرد و بهبود توانایی های موجود به افرادی که به هر دلیلی به مشکلات جسمی و ذهنی دچار شده اند، ارائه می گردد. این حیطه از توانبخشی در دو بخش کاردرمانی جسمی و کاردرمانی ذهنی برای کاهش مشکلات افراد نیازمند به این خدمات، ارائه می گردد. طیف وسیعی از افراد می توانند از خدمات کاردرمانی استفاده کنند، از کودکانی که به علت بیماری های مادرزادی دچار ناتوانی در انجام فعالیت های طبیعی می باشند تا افرادی که به دلیل حوادث شغلی یا تصادفات رانندگی دچار معلولیت و ناتوانی شده اند. مهم ترین هدف از انجام کاردرمانی، رسیدن به حداکثر استقلال فردی و کم کردن وابستگی به اطرافیان و در نهایت داشتن زندگی بهتر می باشد؛ به گونه ای که پس از پایان جلسات فرد بتواند به تنهایی کارهای مربوط به خود را انجام دهد.

چون کاردرمانی بر کل بدن فرد متمرکز است، کاردرمانگر نقش مهمی را در کمک کردن به فرد توانخواه ایفا می کند تا بتواند بر سلامت و زندگی خود تأثیر بگذارد.

اهداف کاردرمانی

ارتقای سطح سلامت جامعه، جلوگیری از پیشرفت ناتوانی، جلوگیری از تشکیل الگو های نادرست حرکتی، بهبود مهارت های عملکردی، بازیابی مهارت های از دست رفته، افزایش تمرکز و توجه، بهبود مهارت های اجتماعی، تقویت مهارت های لازم برای زندگی مستقل و... .

انواع خدمات کاردرمانی

-کاردرمانی کودکان و بزرگسالان

-کاردرمانی انلاین

-کاردرمانی در منزل

-بازی درمانی

-ماساژ درمانی

-تمرینات حسی

-اتاق تاریک

-رفتار درمانی

کلینیک کاردرمانی دکتر صابر، بهترین کلینیک کاردرمانی و گفتار درمانی در غرب و شرق تهران با ارائه بهترین خدمات کاردرمانی، رضایت همیشگی بیماران عزیز را به خود جلب می کند.

 

دکتر مهدی صابر بازدید : 69 سه شنبه 25 مرداد 1401 نظرات (0)

اختلالات یادگیری چیست؟

ناتوانی های یادگیری یا اختلالات یادگیری، اصطلاحی برای طیف گسترده ای از مشکلات یادگیری می باشد. کودکان مبتلا به اختلال یادگیری تنبل یا خنگ نیستند. در حقیقت، اغلب آن ها به اندازه بقیه باهوش اند، فقط سیم کشی مغز آن ها متفاوت است. این تفاوت بر نحوه دریافت و پردازش اطلاعات توسط این افراد تأثیرگذار است. به زبان دیگر، کودکان و بزرگسالان مبتلا به اختلال یادگیری چیزها را متفاوت می بینند، می شنوند و درک می کنند. این تفاوت می تواند در یادگیری اطلاعات و توانایی های جدید و استفاده از آن ها باعث مشکل شود. معمول ترین انواع اختلالات یادگیری شامل مشکلات خواندن، نوشتن، ریاضیات، استدلال، شنوایی و گفتار می باشد.

اما نکته مهمی که باید بخاطر بسپارید این است که اکثر کودکان دارای ناتوانی در یادگیری دقیقاً مانند بقیه باهوش هستند؛ فقط باید نوع آموزش آن ها متناسب با روش های یادگیری مخصوص آن ها باشد.

علائم و نشانه های اختلال یادگیری:

-مشکل در یادگیری ارتباط بین حروف و اعداد

-کندی در یادگیری مهارت های جدید و تازه

-مشکل در گفتن زمان

-مشکل در یادگیری مفاهیم ریاضی

-مهارت های انضباطی ضعیف

-مشکل در گفت و گوهای کلاسی

عوامل بروز اختلال یادگیری: عوامل محیطی، عوامل ژنتیکی، عوامل فیزیولوژیکی

انواع اختلالات یادگیری

-اختلال یادگیری در رسا خواندن مطالب

-اختلال یادگیری در نوشتن

-اختلال یادگیری در مهارت های حرکتی

-اختلال یادگیری در ریاضیات

درمان اختلال یادگیری

کاردرمانی، دارو درمانی، روان درمانی، گفتار درمانی و... از جمله روش های درمان اختلال یادگیری می باشد؛ اما گفتار درمانی در اختلال یادگیری بسیار موثر و کاربردی می باشد.

کلینیک تخصصی کاردرمانی و گفتار درمانی دکتر صابر، بهترین دکتر تشخیص اختلال یادگیری، با جمعی از متخصصین گفتار درمانی حرفه ای در زمینه درمان اختلال یادگیری در دو منطقه غرب و شرق تهران فعالیت می کند.

دکتر مهدی صابر بازدید : 32 شنبه 25 تیر 1401 نظرات (0)

اختلال پردازش حسی؟!

اختلالات پردازش حسی مشکلاتی در سازماندهی و واکنش به اطلاعاتی اند که توسط حواس دریافت می‌شوند. اختلال پردازش حسی تاثیر زیادی در یادگیری و زندگی روزمره افراد دارد. در برخی افراد، مغز در سازماندهی و واکنش به اطلاعات دریافتی از حواس مشکل پیدا می کند. در چنین وضعیتی ممکن است برخی صداها، منظره ها، بوها، بافت‌ها ویا مزه‌ها باعث ایجاد "بار حسی بیش از حد" شوند. لامپ های بسیار روشن یا چشمک زن، صداهای بلند، بافت‌های غذایی خاص، و لباس‌های زبر تنها چند مورد از عوامل تحریک کننده اند که می‌توانند باعث بار حسی بیش از حد و ایجاد ناراحتی در کودک شوند. بیش فعالی و اوتیسم در بیشتر مواقع همراه با اختلالات حسی رخ می‌دهد، با این حال باعث ایجاد اختلالات حسی نمی‌شوند.

برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهند که این اختلالات می‌توانند منشا ژنتیکی داشته باشند، اما تاکنون هیچ علت شناخته شده‌ای برای اختلالات پردازش حسی یافت نشده.

علائم اختلالات پردازش حسی

 خیلی راحت توسط افراد و مکان‌های مختلف تحت فشار قرار می‌گیرند.

در محیط ‌های شلوغ به دنبال نقاط آرام و ساکت می‌گردند.

با صداهای ناگهانی سریعا وحشت زده می‌شوند.

نور شدید آن ها را آزار می‌دهد.

از لمس کردن دیگر افراد یا بغل کردن آن ها دوری می‌کنند.

 از امتحان غذاهای جدید خودداری می‌کنند.

از پوشیدن لباس‌های زبر خودداری می‌کنند.

 نسبت به بو یا بافت برخی غذاها واکنش شدیدی دارند.

کودکانی که از دریافت ورودی حسی دوری می‌کنند، ممکن است به دامنه گسترده ای از عوامل واکنش نشان دهند. بار حسی اضافه می‌تواند باعث فروپاشی حسی شود و این وضعیت با عصبانی شدن و اوقات تلخی کاملا متفاوت است زیرا از کنترل کودک خارج است.

راه درمان:

رژیم حسی  یک برنامه از پیش تعیین شده از ورودی های حسی می باشد که در ساعات کلیدی روز ارائه می شود. رژیم حسی و کاردرمانی حسی می تواند کلید موفقیت در کودکان مبتلا به اختلالات پردازش حسی باشد.

یک متخصص کاردرمانی که به خوبی آموزش دیده است می تواند والدین کودک مبتلا به اختلال پردازش حسی را به سمت فعالیت هایی که برای فرزندشان مناسب تر است، هدایت کند.

رضایت مراجعه کنندگان به کلینیک جامع توانبخشی دکتر صابر واقع در سعادت آباد و پاسداران، تجربه همیشگی ما در ارائه خدمات مدرن و متنوع کاردرمانی نشان می دهد.

 

 

دکتر مهدی صابر بازدید : 35 چهارشنبه 18 خرداد 1401 نظرات (0)

تا به امروزه تست و آزمایش مخصوصی برای تشخیص ام.اس وجود ندارد. نهایتاً تشخیص بر اساس حذف و رد دیگر بیماریها و شرایط ایجاد کننده علائم مشابه صورت می گیرد. غالباً پزشک به دنبال آزمایشات زیر،  ام.اس را تشخیص می دهد:

آزمایش خون:  آنالیز خون به حذف و رد برخی عفونت ها و بیماریهای التهابی با علائم مشابه ام.اس کمک  می کند.

بیرون کشیدن مایع نخاعی کمر: این آزمایش می تواند نمایانگر شرایط غیرنرمال مرتبط با ام.اس همچون سطوح غیرنرمال سلول های سفید خون و یا پروتئین ها باشد .  همچنین این تست در رد عفونت های ویروسی و بیماریهای دیگر با علائم عصبی مشابه ام.اس، کمک کننده خواهد بود .

ام آر آی : آشکارکننده جراحات و آسیب های عصبی است، جراحاتی که نشانگر از دست دادن میلین ناشی از بیماری ام.اس در مغز و طناب نخاعی هستند .
تست های تحریکی: این نوع تست سیگنال های الکتریکی ارسال شده از سوی مغز در پاسخ به تحریک را اندازه گیری می کند. در این تست از تحریک دیداری و یا تحریک الکتریکی استفاده می شود بدین شکل که جریان های الکتریکی کوتاهی به بازو یا پاهای فرد داده می شود .

کلینیک پایا در تهران بهترین دکتر تشخیص ام اس، پارکینسون ، و بهترین مرکز توانبخشی سکته مغزی می باشد.

دکتر مهدی صابر بازدید : 30 شنبه 03 اردیبهشت 1401 نظرات (0)

کاردرمانی یکی از رشته های توانبخشی می باشد . کاردرمانان از فناوری‌های تطبیقی برای افراد بهره می‌برند. مثلا فردی که به‌تازگی تحت جراحی جایگزینی لگن قرار گرفته است، در حین درمان نمی‌تواند از کمر به پایین خم شود؛ بنابراین، کاردرمانی به او جوراب کمکی می‌دهد تا به کمک این ابزار تطبیقی که شبیه لوله‌ای است متصل به دو سیم بلند، راحت جوراب‌های خود را از پا بیرون بیاورد و نیاز به خم شدن هم پیدا نکند. کلینیک کاردرمانی دکتر صابر، با ارائه خدمات کاردرمانی کودکان و کاردرمانی در منزل در خدمت کودکان و بزرگسالان است..

 

دکتر مهدی صابر بازدید : 41 یکشنبه 29 اسفند 1400 نظرات (0)

یکی از حوزه هایی که فرد مبتلا به اختلال یادگیری با آن ممکن است درگیر باشد یادگیری ریاضیات است. ریاضی و مباحث مربوط به آن ممکن است در بسیاری از موارد دشوار و پیچیده باشد و همه افراد به راحتی آن‌ها یاد نگیرند. بنابراین نمی‌توان هر نوع ضعفی را در یادگیری ریاضیات به اختلال یادگیری نسبت داد.
اما مواردی هم وجود دارند که افراد دارای مشکل در فهم ریاضیات دچار اختلالات یادگیری هستند. این افراد در یادگیری عدد و ارقام و درک نسبت‌های میان آن‌ها مشکل دارند. برای مثال توانایی تشخیص بزرگی و کوچکی عددها و ... را ندارند. افرادی که به این نوع اختلال یادگیری مبتلا هستند، در بسیاری از موارد از محاسبه زمان، برآورد و ... نیز ناتوان هستند.

  در کلینیک پایا متخصصان گفتاردرمانی در اختلال یادگیری و بهترین دکتر تشخیص اختلال یادگیری حضور دارند.

 

دکتر مهدی صابر بازدید : 39 یکشنبه 22 اسفند 1400 نظرات (0)

علت اختلال یادگیری در کودکان دلایل مختلفی دارد که مهم‌ترین آن‌ها موارد ذیل است :

عوامل محیطی: عوامل محیطی و بیرونی به مقدار زیادی در بروز اختلالات یادگیری تاثیر دارند و می‌توانند این مشکل را در فرد به وجود آورند. عواملی مانند تولد پیش از موعد کودک، تغذیه ناسالم و نامناسب، پرورش در محیطی با سطح استرس و اضطراب بالا، عدم توجه مربی یا معلم به کودک، ضعف در ارتباط عاطفی والدین با کودک و ... می‌توانند زمینه‌ساز بروز اختلال یادگیری در فرد باشند

عوامل ژنتیکی 

عوامل فیزیولوژیکی : در این مورد می‌بایست وجود نقص‌های بینایی، شنوایی و ... و همچنین عواملی مانند آسیب به سر یا جمجمه و سیستم عصبی مغز را در نظر گرفت.

در کلینیک پایا متخصصان گفتاردرمانی در اختلال یادگیری و بهترین دکتر تشخیص اختلال یادگیری حضور دارند.

دکتر مهدی صابر بازدید : 33 چهارشنبه 11 اسفند 1400 نظرات (0)

لکنت زبان به طور معمول در بین کودکان ۲ تا ۵ سال شایع تر است. در بیشتر کودکان، لکنت بخشی از یادگیری صحبت کردن است و به خودی خود بر طرف می شود اما با این وجود لکنتی که ادامه دار است و برطرف نمی شود برای بهبود نیازمند درمان است. در صورت مشاهده هر کدام از موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • لکنت بیش تر از ۶ ماه طول می کشد.
  • لکنت با سایر مشکلات گفتاری و زبانی همراه است.
  • لکنت با افزایش سن کودک بیش تر می شود یا همچنان ادامه می یابد.
  • لکنت با سفت شدن عضلات یا تلاش واضح برای صحبت کردن باشد.
  • لکنت بر روی عملکرد تحصیلی، شغلی و اجتماعی فرد تاثیر منفی بگذارد.
  • لکنت در بزرگسالی شروع شود.

بهترین کلینیک گفتاردرمانی در غرب تهران و بهترین کلینیک گفتاردرمانی در شرق تهران، کلینیک دکتر صابر می باشد.

 

 

دکتر مهدی صابر بازدید : 38 دوشنبه 25 بهمن 1400 نظرات (0)

توانایی ذهنی همه افراد در زندگی به اندازه هم نیست و سطح درک و یادگیری هر کسی با دیگری فرق دارد و این بسیار طبیعی است. بعضی از انسان‌ها در یادگیری یک موضوع خاص مانند ریاضی، فیزیک و ... توانمندتر هستند و گاهی برخی افراد در موضوعاتی مثل ادبیات و ... توانایی دارند.
تفاوت در سطح و میزان توانمندی‌ها در میان افراد مختلف بسیار طبیعی است. اما مواردی هم وجود دارد که فرد برخلاف هوش بالای خود، در بخشی از یادگیری‌ها دچار مشکل می‌شود و از درک برخی مسائل و موضوعات عاجز است.
اختلال یادگیری یکی از انواع اختلالات روانشناختی است که بیشتر در کودکان دیده می‌شود. در این زمان می‌بینیم که یک کودک، اگرچه نسبت به همسالان خود از هوش بالاتری برخوردار است اما در بخش‌های مختلف یادگیری مشکل دارد و نمی‌تواند همانند دیگران روند یادگیری را طی کند.
بهترین دکتر تشخیص اختلال یادگیری و خدمات گفتاردرمانی در اختلال یادگیری را می توانید در کلینیک پایا بیابید.

دکتر مهدی صابر بازدید : 33 شنبه 02 بهمن 1400 نظرات (0)

به طور کلی هر فردی (در هر سنی) که در ارتباط برقرار کردن با دیگران مشکل داشته باشد بخصوص از طریق گفتار و زبان نیاز به مراجعه به گفتاردرمانی دارد. بسیاری از افراد دارای اختلال از گفتاردرمانی بهره می برند مانند افراد دارای لکنت زبان، افراد دارای مشکلات تلفظی و بیانی، افراد متلا به اوتیسم ، افراد کم توان ذهنی، افرادی که مشکل در خواندن و نوشتن و ریاضیات دارند، افراد دیزآرتریک و آپراکسیک، افراد دارای مشکلات شنیداری، افراد دارای شکاف کام و شکاف لب، افراد دارای اختلالات صوتی (مثل صدای خش دار و گرفته) ، افراد دارای سرطان حنجره یا سرطان زبان یا سرطان گردن، کودکانی که دچار تاخیر در گفتار و زبان هستند ، افرادی که پس از صدمات مغزی یا در اثر بیماری  دچار مشکلاتی در حیطه گفتار و زبان و بلع شده اند مانند سکته مغزی، تومور مغزی، ضربه مغزی، ام اس، پارکینسون و غیره ، افرادی که به دلیل مشکلات تنفسی دچار اختلالات گفتاری شده اند، نوزادانی که در مکیدن و بلع شیر مشکل دارند، کودکان دارای بیش فعالی، افراد دارای سندروم داون

بهترین مرکز گفتاردرمانی در تهران کلینیک دکتر صابر می باشد که به ارائه خدمات گفتاردرمانی در منزل نیز می پردازد.

دکتر مهدی صابر بازدید : 41 جمعه 15 اسفند 1399 نظرات (0)

لکنت زبان در صورتیکه در زمان مناسب درمان نشود می تواند منجر به عزت نفس پایین ، آزار و اذیت قرار گرفتن توسط دیگران ، اضطراب هنگام صحبت کردن و حتی صحبت نکردن در مواقع مورد نیاز ، مشکل در روابط اجتماعی ، کاهش مشارکت اجتماعی، تحصیلی، کار و موفقیت شود. در کلینیک جامع گفتاردرمانی دکتر صابر تکنیک های مختلفی برای درمان کودکان و بزرگسالانی که لکنت زبان دارند، وجود دارد تکنیکی که برای یک شخص موثر واقع شده ممکن است برای دیگری کاربردی نداشته باشد ، پس این کار حساس را به متخصصان ما بسپارید.

کلینیک جامع گفتاردرمانی دکتر صابر با سوابق موفق و کادری مجرب با دو مرکز گفتاردرمانی در شرق تهران و همچنین گفتار درمانی در غرب تهران ، زیر نظر مستقیم دکتر صابر ، خدمات مدرن ، متنوع و موثر توانبخشی را درکلیه مناطق تهران ارائه می نماید.

دکتر مهدی صابر بازدید : 33 جمعه 28 آذر 1399 نظرات (0)

سکته مغزی معمولا در افراد با سن بالای 40 سال در ایران اتفاق افتاده است و علت آن پارگی یا بسته شدن عروق مغزی است که سبب قطع خون رسانی به قسمتی از مغز می شود. در اثر سکته مغزی ممکن است شخص فوت شده یا متناسب با میزان آسیب مغزی، دچار مشکلات جسمی ازجمله بی حسی در اندام ها ، فلج شدن دست ها و یا پاها، اختلالات حافظه و ... شود. ولی مغز انسان آنقدر قدرتمند است که بوسیله کاردرمانی در منزل برای بیمار سکته مغزی امکان جبران صدمات ناشی از سکته مغزی حتی تا بهبودی کامل وجود دارد .

تکنیک های کاردرمانی که در مرکز توانبخشی دکتر صابر انجام می شوند، می توانند دوباره توانایی نشستن، ایستادن،استفاده موثر از دست و حتی راه رفتن را به بیمار برگردانند. این مشروط به این است که بیمار با روحیه مناسب و انگیزه کافی تمرینات را با دقت انجام دهد و خستگی و دردهای عضلانی را تحمل کند.

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 37
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 14
  • آی پی دیروز : 11
  • بازدید امروز : 31
  • باردید دیروز : 12
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 132
  • بازدید ماه : 402
  • بازدید سال : 2,472
  • بازدید کلی : 4,461